Fotodagboekje #5: Malta tripje met Finest Potatoes!

Weet je nog dat tripje naar Malta dat je kon winnen door een gerecht te delen gemaakt met de aardappelen van Finest Potatoes? Ik was één van de gelukkige winnaars en vandaag neem ik je even mee naar 3 geweldige dagen op Malta!

Een tijdje terug werd ik benaderd door Finest Potatoes of ik mee wilde doen met een wedstrijd waarmee je een tripje naar Malta kon winnen. Maar natuurlijk wilde ik mee doen! En dus kreeg ik een pak aardappels thuis gestuurd om mee aan de slag te gaan. Omdat ik toen druk bezig was met leren, ik deed die maand examen, moest het natuurlijk wel een simpel recept worden. Dat werd deze simpele aardappelsalade uit de oven! Totaal niet gedacht dat ik daarmee zou winnen maar een aantal weken later werd ik tot mijn verassing gebeld met het nieuws dat ik één van de gelukkige winnaars was geworden! Hoe tof?!

Dag 1

Dag 1 begon om half 8 voor mij, ik vertrok met mijn koffer achter mij aan rollend naar het station. Ik zou in Breda overstappen op de Intercity Direct die rechtstreeks naar Schiphol zou gaan maar helaas stopte deze door een defecte trein al in Rotterdam. Ik liep hierdoor dus wat vertraging op maar uiteindelijk arriveerde ik rond 9.45u alsnog op Schiphol. De rest van de groep was inmiddels al ingecheckt want we zouden om 9.30u verzamelen. Gelukkig vlogen we pas om 11.50u dus was het geen ramp dat ik wat later was.

De groep bestond uit een aantal bloggers (Jaimy’s kitchenJacky Nobels en Essie healthylife), 3 koppels die de win-actie gewonnen hadden en 5 personen vanuit Finest Potatoes.

In het vliegtuig was het een en al gezelligheid! Zet een paar foodbloggers bij elkaar en het is gelijk een kippenhok (sorry mede-passagiers)! Zo leuk om over dingen te kunnen praten die anderen niet begrijpen wat betreft bloggen! En die dezelfde passie hebben voor gezond eten en koken! Dit kon niet anders dan een super tof tripje worden!

Collage 2017-07-11 20_42_16-1

Aangekomen op Malta was het nog een kort ritje naar het hotel waar we met de hele groep een welkomstdrankje kregen. We hielden een voorstelrondje en proostten op een gezellige trip. Vervolgens had iedereen vrije tijd, en aangezien ik erachter was gekomen dat ik mijn zonnebril thuis was vergeten, besloten Jaimy, Ester en ik om in het stadje, St. Julians, op zoek te gaan naar een zonnebril. Die was na een kort shoptripje al snel gevonden en we liepen al kletsend verder op zoek naar een een leuk tentje om te eten. Echter konden we niet snel iets vinden en na overleg met Jacky en haar vriend Mike die inmiddels ook aangesloten waren besloten we in een van de restaurants van het hotel te eten. We hadden vanaf het terras waar we zaten een prachtig uitzicht op de St. George’s Bay bij het hotel. Om het niet te gek te maken voor mijn darmen besloot ik te gaan voor een simpele pasta pomodoro met een side salad. Na het eten gingen we op tijd naar bed want het was ondanks dat het echt een super gezellige eerste dag was, ook een erg vermoeiende dag. En we wilden de volgende dag toch wel fris en fruitig zijn want er stond genoeg in de planning!

Dag 2

Deze 2e dag stond een bezoekje aan Mdina op de planning. We werden opgehaald door een te gave typisch Maltese bus. Onze gids vertelde dat ze vroeger alleen maar in dit soort bussen op het eiland rond reden. En wij waren overigens niet de enige die de bus zo tof vonden. Overal waar we kwamen maakten mensen foto’s van de bus. En uiteraard wilde wij, de foodies, ook nog even op de foto in deze te gekke bus. Vind je het geen leuke foto geworden?

Typisch Maltese bus 1

Malta foodies
van links naar rechts, Ester, ik, Jacky en Jaimy

stadsplattegrond van Mdina

Mdina is een prachtig Middeleeuws stadje, volledig omringd door vestingsmuren en wordt ook wel de stille stad genoemd omdat er geen gemotoriseerde voertuigen het stadje in mogen. Het was tot het jaar 1530 de absolute hoofdstad van Malta en is gelegen op een rotsplateau op 210 meter hoogte. Een letterlijk hoogtepunt vormt het terras van Fontanella Tea Gardens. Dit restaurant is gezegend met een zeer prachtig uitzicht over het eiland Malta. En hier streken wij neer voor onze lunch. Ik koos voor een Ftira, een typisch Maltees broodje met o.a. tonijn, olijven en bonen. Érg smaakvol en ik ga nog een poging wagen om het thuis na te maken en zal het recept dan ook delen op de blog. Dit wil ik jullie namelijk echt niet onthouden! 😉

Fontanella Tea Gardens Mdina 1

Ik dronk er een smoothie bij die Blueberry bliss heette maar zoals je ziet aan de kleur, en zoals hij smaakte, waren het frambozen in plaats van blauwe bessen waar de smoothie van gemaakt was. Desalniettemin was hij heerlijk!

En als toetje kregen we taart! Ongelofelijk hoe groot de stukken taart waren! Ik heb van alles een beetje geproefd want ik zat namelijk al erg vol van het broodje.

taartjes bij Fontanella tea garden
Taart(jes) bij Fontanella Tea Garden

Na de lunch mochten we nog even door de straatjes van Mdina struinen alvorens onze taxi ons ophaalde om weer terug naar het hotel te gaan. Het liefst had ik een van deze mooie schalen met een Maltees kruis mee genomen maar ik vond ze toch echt iets te duur. Gelukkig heb ik er wel een foto van gemaakt. Misschien dat ik er ooit een koop als ik ooit terug ga naar Malta.

20170627_105823

stadsplattegrond van Mdina
van links naar rechts, Jacky, Jaimy, Ester en ik
St. Peter and Paul's Cathedral
St. Peter and Paul’s Cathedral
straatje in Mdina

Terug bij het hotel hadden we nog 2 uur de tijd voordat we al weer richting Valletta zouden gaan voor het ‘Isle of MTV Malta’ festival. Dit begon pas om 18 uur maar om de drukte op de weg voor te zijn vertrokken wij al om 16 uur richting Valletta. Jacky, Jaimy en Ester gingen nog even zwemmen maar ik koos ervoor om me heel even terug te trekken op mijn kamer. We hadden nog een lange middag en avond voor de boeg dus ik kon wel even een rustmomentje gebruiken.

Valetta 2

Valetta 1
Het is dat ik geen konijn eet maar Jamie geloof ik op zijn woord!

Aangekomen in Valletta besloten we om eerst iets te gaan eten in de stad omdat daar op het MTV terrein misschien geen mogelijkheid toe was en eenmaal van het terrein af kon je er niet meer terug op. De groep streek neer op een terrasje maar Ester, Jaimy en ik besloten om nog wat door de stad te gaan wandelen. En tijdens deze wandeling stuitte we op een super leuk tentje genaamd Soul Food. Dit klinkt natuurlijk al fantastisch en met o.a. quinoa en buddha bowls op het menu moesten wij, als echte foodies, natuurlijk hier gaan eten! Ik koos voor de quinoa salade met brunoïse gesneden groenten en de andere meiden kozen ieder voor een buddha bowl met huisgemaakte kikkererwten of linzenburger. Mike, de vriend van Jacky, koos voor een pasta carbonara. Ik heb serieus nog nooit eerder zo’n overheerlijke quinoa salade gegeten!! En wat de ingrediënten betreft, daar heb ik uiteraard naar gevraagd, is het echt  een super easy peasy salade! Dus je raad het al… Ik ga deze salade thuis ook namaken en ik hoop maar dat hij net zo lekker wordt! Het recept zal ik dan uiteraard ook hier delen. 🙂

Soul Food Valetta 2
de lekkerste quinoa salade ever!

Na het eten aten we nog een ijsje bij Amorino. Ik koos vanwege mijn intolerantie voor lactose voor allemaal vegan smaakjes. En serieus, ik heb nog nooit eerder zo’n lekker ijsje op! Dat het in de vorm van een roos gemaakt werd maakte het natuurlijk nog leuker om te eten! Hierna gingen we dan eindelijk naar het ‘Isle of MTV Malta’ festival gingen. Het is een gratis muziek festival op een onwijs groot plein midden in Valletta met maar liefst 50.000 bezoekers! We zagen Jonas Blue met JP Cooper, DNCE en Chainsmokers.

roosijsje bij Amorino

Dag 3

Deze dag vertrokken na het ontbijt richting een mooi baaitje waar de ene helft van de groep ging snorkelen en ik koos er samen met Ester en Jacky voor om even lekker wat te zwemmen en zonnen. Het was een ontzettend warme dag dus een verfrissende duik was echt even lekker. Hierna was het tijd voor de lunch. We aten op het dakterras in een mooi restaurant met echt een schitterend uitzicht! Ik koos weer voor een quinoa salade die ik deelde met Ester en Ester deelde haar salade met garnalen met mij. Het was lekker maar de quinoa salade kon wat mij betreft niet tippen aan de quinoa salade bij Soul Food!

Baai, Maltese bus en lunchen met een prachtig uitzicht!
De baai, Maltese bus en lunchen met een prachtig uitzicht!

Na de lunch stapten we in ons nieuwe Malta busje, om naar de Blue Grotto te gaan. Deze grotten langs de kust hebben door een bepaalde algengroei en witte zand een prachtig helder water. Echt een aanrader om naartoe te gaan als je op Malta bent!

Blue Grotto excursie

Na de grotten gingen we dan eindelijk kijken op de aardappelvelden van boer Mike. Hier draaide het hele tripje natuurlijk om! Zo mooi om te zien wat een passie Mike heeft voor zijn vak! Hij is ook een echte bekendheid op Malta door zijn enthousiasme voor de Maltese aardappelteelt. Mike heeft ook grootste plannen om de Maltese jeugd net zo enthousiast te maken voor de aardappelteelt. Dit is namelijk steeds minder populair bij de jongeren omdat het, doordat het allemaal handwerk is, een behoorlijk zwaar beroep is. Mike is de tweede boer op het eiland met een rooimachine en hij is zelfs bezig om een deze zo aan te passen dat hij beter over de smalle weggetjes op Malta kan rijden. De aardappelvelden op malta zijn namelijk erg klein vergeleken met de aardappelvelden in Nederland, en liggen over het hele eiland verspreid, een standaard rooimachine is dan ook te groot. En een rooimachine maakt het werk natuurlijk een flink stuk gemakkelijker!

Malta-Finest-Potatoes-1
Malta aardappelen foto credits: Jaimy’s kitchen
Malta-Finest-Potatoes-2
Mike aan het werk foto credits: Jaimy’s kitchen
aardappelveld Malta
Een van de vele aardappelvelden van Mike

De aardappelvelden zijn allemaal omringd door muurtjes om de wind tegen te houden.. De aardappelplant kan deze wind namelijk niet goed handelen want als de bladeren van de plant kapot gaan door de wind dan stoppen de aardappelen met groeien. Wat natuurlijk niet de bedoeling is! Er kan maar liefst 3 keer per jaar geoogst worden op Malta. Dat betekend dat de aardappel het hele jaar door groeit op het eiland.

Het tripje Malta sloten we deze avond af bij Café del Mar, een hippe club op het eiland. Maar eten deden we eerst nog even bij La Nave Bistro, het restaurant wat in het zelfde complex zit als het Malta National Aquarium wat naast Café del Mar zit. Ook hier is het een aanrader om te eten! We kozen voor een Maltese platter als voorgerecht met allemaal lekkers waaronder een typisch Maltese bonenspread en een spread gemaakt van o.a. tonijn en tomaat. Als hoofdgerecht had ik een pizza met (veel!) kaas en spinazie. Deze was helaas te groot en te machtig om na het voorgerecht nog op te krijgen.

20170628_194353
Café del Mar heeft een prachtige infinity pool!
20170628_194356
Waar je de zonsondergang heel mooi kunt zien!

Na het eten hebben we nog wat drankjes en dansjes gedaan bij Café del Mar en gingen we op tijd terug naar het hotel. Om 05.15 uur werden we namelijk al weer in de lobby verwacht voor onze reis terug naar Nederland.

Het is een beetje een lang verslag geworden dus ik begrijp het als je het niet helemaal gelezen hebt! Maar ik kan alleen maar zeggen dat het echt een fantastisch tripje was! Iedereen bij Finest Potatoes onwijs bedankt! Ook de rest van de groep bedankt voor de gezelligheid. En natuurlijk Jaimy, Ester en Jacky, onwijs leuk dat ik jullie eens in reallife ontmoet heb!

Malta tripje met Finest Potatoes groepsfoto in Mdina

Ik hoop echt dat ik ooit nog terug kom op Malta want er is nog zoveel meer te zien en beleven! Ik ben namelijk echt een beetje verliefd geworden op het eiland!